Google+ Pomysłowe Pieczenie: Piernik staropolski

sobota, 22 grudnia 2012

Piernik staropolski

Zaniemówiłam, odpłynęłam, zamurowało mnie:-)



 kiedy pierwszy raz ugryzłam kawałek piernika staropolskiego. Powiem szczerze, że nieczęsto mi się zdarza coś podobnego. A krążący mit o tym że jest to piernik najlepszy z najlepszych jest w 100% prawdziwy. Bardzo żałuję, że jest już za późno by zagnieść ciasto na ten rewelacyjny wypiek, by trafił na wasze stoły wigilijne, ale nie jest za późno by mimo wszystko to zrobić i za 5 tygodni spróbować. 5 tygodni bo właśnie tyle czasu
musi leżakować, dojrzewać surowe ciasto w lodówce:-). A po upieczeniu i przełożeniu konfiturą, jest mięciutkie, wilgotne, idealnie słodkie, korzenne, świąteczne no nic dodać nic ująć zakochałam się dzisiaj w cieście. I dziś już wiem, że będzie to piernik królujący na wszystkich świętach jakie mnie jeszcze w życiu spotkają:-). Myślę, że już lepiej nie da się zachwalić tego cudu:-). Zapraszam na przepis, z którego wyjdą 2 duże pierniki!

Piernik staropolski z małym twistem
Źródło inspiracji i przepisu : Życie w apetycie



Składniki:
  • 500 g miodu np. lipowego
  • 450 g cukru
  • 250 g masła
  • 1 kg mąki pszennej
  • 3 jaja
  • 3 płaskie łyżeczki sody oczyszczonej
  • 1/2 łyżeczki soli
  • 125 ml mleka
  • 60 g gotowej przyprawy do piernika 
  • 1 łyżeczka mielonego cynamonu
  • 1 łyżeczka mielonych goździków
  • 1 łyżeczka mielonego imbiru
  • starta skórka z jednej wypażonej pomarańczy 
Dodatkowo:
forma prostokątna o wymiarach 25 x 35 cm
masło do posmarowania formy
1 słoik powideł śliwkowych
1 kieliszek koniaku
1 słoik konfitury morelowej
1 kieliszek likieru pomarańczowego
lukier
polewa czekoladowa


Przygotowanie ciasta na 5 tygodni przed świętami:
 
Miód, masło i cukier umieścić w dużym garnku o grubym dnie. Podgrzać na średnim ogniu, od czasu do czasu mieszając. Masa powinna lekko zawrzeć. Zdjąć garnek z ognia. Masę  przelać do szklanej miski i pozostawić do schłodzenia.
Mąkę przesiać razem z solą i dodać przyprawy. Sodę rozpuścić w mleku. Następnie mąkę i rozpuszczoną sodę dodać do ostygniętej masy. Dodać jajka i wyrobić ciasto. Można wyrobić przy pomocy miksera, ja wyrabiałam ręcznie. Ciasto będzie bardzo gęste i klejące.
Ciasto  w misce przykryć szczelnie folią i wstawić do lodówki lub chłodnej spiżarki na 5-6 tygodni .
Na 4 dni przed świętami upiec piernik i przełożyć konfiturami.
 
Pieczenie i składanie piernika:
 
Ciasto podzielić na 6 części. Każdą z nich rozwałkować na podsypanej mąką stolnicy na grubość ok 5mm.  Placki piec osobno w foremce lekko nasmarowanej masłem. Piec przez 12 minut w 175 st.C. Po upieczeniu studzić na kratce.



W jednym rondelku podgrzać powidła śliwkowe z koniakiem a w drugim konfiturę morelową z likierem pomarańczowym.
Placki, po 3 na jeden piernik posmarować podgrzanymi masami. Na zmianę: placek + powidła śliwkowe + placek + konfitura morelowa + placek.
Powstaną dwa pierniki śliwkowo - morelowe. Pierniki przykryć folią i ściereczką i równomiernie obciążyć. Całość przechowywać w chłodnym miejscu. Na dzień przed podaniem jeden piernik polewamy lukrem a drugi polewą czekoladą.
Smacznego:-)


 
 
 
 
 

7 komentarzy:

  1. ja też się wczoraj zakochałam w tym pierniku. I przy wyrównywaniu orzegów zjadłam wszystkie piętki. jest boski!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to prawda, każdy zakocha sie w tym pierniku jeśli go spróbuje:-)

      Usuń
  2. u mnie też jest numerem jeden wśród pierników. wspaniale Ci wyszedł!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja zabieram się za niego jutro tzn. będę przekładać powidłami i oblewać rozpuszczona czekoladą. Jest boski!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten piernik robiłam na Boże Narodzenie, najleszy piernik jaki kiedykolwiek jadłam, jest dokładnie taki jak o nim piszesz. I powiem jeszcze,że tak wszystkim smakował,że na Wielkanoc też będzie!! a co tam:) Już od 2 tygodni ciasto leżakuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu cieszę się bardzo, że tak Wam smakował:-). Ja też przez moment myślałam o zrobieniu go na Wielkanoc ale rozmyśliłam się:-) cierpliwie poczekam na Boże Narodzenie:-). Pozdrawiam serdecznie.

      Usuń